افغانستان و افزایش کشتار هدفمند غیر نظامیان

نرم افزار های موبایل

بازی های موبایل

دانلود بر اساس مدل گوشی

android نوکیا

ريگســـــــار

تبلیغات
تبلیغات
کمی توضیح



ريگســـــــــار تماس با ما zrigsar@yahoo.com
Admin


لینک دوستان
نویسندگان
آرشیو ماهانه
تبلیغات
تبلیغات
آمار سایت

    آمار بازدید
    کل بازدید :
    افراد آنلاین :



    نام :
    وب :
    پیام :
    2+2=:
    (Refresh)

    <-PollName->

    <-PollItems->

    آمار وب سایت:  

    بازدید امروز : 1118
    بازدید دیروز : 0
    بازدید هفته : 1118
    بازدید ماه : 1679
    بازدید کل : 132624
    تعداد مطالب : 3740
    تعداد نظرات : 98
    تعداد آنلاین : 1

تبلیغات

تبلیغات

افغانستان و افزایش کشتار هدفمند غیر نظامیان



اگرچه جنگ، انتحار، کشتار افراد ملکی و قتل‌های زنجیره‌ای تا هنوز از نگرانی‌های عمده شهروندان افغانستان به شمار می رود، اما آمارهای ارائه شده از سوی سازمان ملل متحد نشان می دهد که تلفات غیر نظامیان در افغانستان در شش ماه اول سال جاری میلادی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل پانزده درصد کاهش داشته است. در همین حال سازمان ملل متحد ابراز نگرانی کرده که کشتار هدفمند غیرنظامیان از سوی شورشیان مسلح به صورت چشمگیری افزایش یافته است.

آمار سازمان ملل متحد نشان می دهد که در شش ماه امسال 3099 غیر نظامی قربانی خشونت ها در افغانستان گردیده که از این جمله 1145 نفر آن کشته و متباقی زخمی شده‌اند.

براساس این گزارش هشتاد درصد این کشتار از سوی مخالفان مسلح دولت انجام شده و ده درصد آن به نیروهای امنیتی افغانستان نسبت داده شده و مسؤول ده درصد دیگر این تلفات، مشخص نشده است.

با وجودی که در مجموع آمار ارائه شده از کاهش تلفات افراد ملکی خبر می دهد، اما با آن هم رقم فوق از لحاظ انسانی و امنیتی دهشتناک و تکان دهنده می باشد و این خود به روشنی نشان می دهد که وضعیت امنیتی و خشونت های کنترول ناشده در افغانستان تا چه حد وخیم و نگران کننده می باشد. متأسفانه در طی سه و نیم دهه جنگ در افغانستان چیزی که هیچگاه و از طرف هیچ گروهی مورد اهمیت قرار نگرفته، محافظت از جان و مال افراد غیر نظامی بوده است.

در همۀ جنگ ها و درگیریهای خشونت بار به صورت اجتناب ناپذیر افراد ملکی آسیب می بیند و بخشی از این آسیب ها اجتناب ناپذیر می باشد، اما چیزی که در این میان مهم می باشد، توجه اطراف جنگ به حفظ جان غیرنظامیان و الزام به مقررات و قوانین بین المللی می باشد.

اگر طرفهای درگیر جنگ از لحاظ انسانی و حقوقی خود را ملزم بدانند که به مردم عادی ضرر نرسانند و حقوق انسانی آنها را در همه حال به رسمیت بشناسند، در این صورت سطح نگرانی ها از بابت تلفات افراد ملکی کاهش پیدا می کند و حداقل اطمینان از رعایت حقوق انسانی آنها در زمان جنگ به وجود می آید.

جنگ در افغانستان به معنای این است که هیچ حد و مرزی در ارتباط با افراد ملکی در نظر گرفته نمی شود و غیر نظامیان از هیچ طرف مصئون نیستند.

بی مبالاتی و حد و مرز نشناسی در جنگ، همواره سبب افزایش تلفات غیرنظامیان گردیده و قشر آسیب پذیر و محروم اجتماع را هدف قرار داده است. گروه طالبان از زمان ظهور خود به عنوان یک گروه سیاسی و تا زمان حاکمیت و از آن زمان تا به حال، تنها چیزی که به آن نیندیشیده، حقوق انسانی غیرنظامیان بوده است.

سیاست های ظالمانه و فاشیستی این گروه در کشتار سیستماتیک و هدفمندانه غیر نظامیان طی این سالها بر کسی پوشیده نیست. در این صورت چگونه می توان انتظار داشت که تلفات ملکی در افغانستان کاهش پیدا کند و طرفهای جنگ به حقوق انسانی شهروندان عادی احترام بگذارند و به ارزشهای اسلامی و مقررات بین المللی پایبندی نشان دهند.

بنابراین کاهش و یا افزایش تلفات غیرنظامیان در افغانستان به هیچ وجه به معنای این نیست که گروه طالبان و سایر حلقات و ابسته به شبکه های تروریستی، از کشتار افراد ملکی امتناع ورزیده است، تا این مساله امیدواری هایی را در زمینه رعایت حقوق شهروندان و اجتناب از نقض فاحش حقوق بشر در افغانستان به وجود آورد، بلکه این پدیده به طور مستقیم با قدرت نظامی و عملیاتی شورشیان از یک سو و تاکتیک های جنگی آنها از سوی دیگر بستگی پیدا می کند.

کاهش نسبی تلفات غیر نظامی در کل بیانگر این است که یا قدرت جنگی طالبان در این مدت نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرده و یا تاکتیک عملیاتی آنها تغییر نموده که پیامد طبیعی این تغییر به کاهش تلفات ملکی انجامیده است. از این جهت کاهش آمار تلفات غیر نظامیان به معنای احترام به حقوق بشر و پایبندی به ارزشهای اسلامی و بین المللی در افغانستان نیست.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





 

آخرین مطالب

ابربرچسبها

خبرنامه

با واردکردن آدرس ایمیل تان در کادر زیر آخرین کتابها را در ایمیل تان تحویل بگیرید :

لطفا اول ایمیلتان .wwwنگذارید .