روزجهانی سواد در افغانستان /عکس

نرم افزار های موبایل

بازی های موبایل

دانلود بر اساس مدل گوشی

android نوکیا

ريگســـــــار

تبلیغات
تبلیغات
کمی توضیح



ريگســـــــــار تماس با ما zrigsar@yahoo.com
Admin


لینک دوستان
نویسندگان
آرشیو ماهانه
تبلیغات
تبلیغات
آمار سایت

    آمار بازدید
    کل بازدید :
    افراد آنلاین :



    نام :
    وب :
    پیام :
    2+2=:
    (Refresh)

    <-PollName->

    <-PollItems->

    آمار وب سایت:  

    بازدید امروز : 1044
    بازدید دیروز : 0
    بازدید هفته : 1044
    بازدید ماه : 1605
    بازدید کل : 132550
    تعداد مطالب : 3740
    تعداد نظرات : 98
    تعداد آنلاین : 1

تبلیغات

تبلیغات

روزجهانی سواد در افغانستان /عکس

 

دختران یک مکتب در کابل با حمایت سازمان ملل روز جهانی سواد را تجلیل می کنند.افغانستان نه تنها دربین کشورهای جهان سومی بلکه در سطح منطقه پایین ترین شاخص سواد را دارد. سوادآموزی، بالا بردن سطح سواد و ارتقای کیفیت تدریسی درافغانستان یکی از برنامه های مهم سازمان ملل متحد و جامعه جهانی بوده است.

 

http://www.infoafghan.com/images/1391/sonbole/20/far/01.jpg
 
 
سواد نعمتی است که هر انسان برای سعادت در زندگی اش به آن نیاز دارد. افغانستان دارای کمترین میزان سواد در میان کشورهای منطقه و جهان است. گزارش سازمان ملل میزان سواد را در افراد بالای 15 سال در این کشور فقط 26 درصد ذکر کرده ویاد آور شده است که میزان سواد در بین زنان با همین رده سنی 12 در صد است.

 

http://www.infoafghan.com/images/1391/sonbole/20/far/02.jpg
 
 
پس از فروپاشی نظام طالبان افغانستان دارای نصابی تعلیمی شده است . در زمان حاکمیت طالبان تمامی مضمون های مکتب ها خلاصه می شد به تعلیمات دینی. در یازده سال گذشته نصاب تعلیمی این کشور بارها تغییر کرده است و هنوز هم تلاش های برای بهتر نمودن کیفیت آن جریان دارد.

 

http://www.infoafghan.com/images/1391/sonbole/20/far/03.jpg
 
 
آموزگاران در افغانستان از امتیازهای آنچنانی برخوردار نیستند. اکثریت کسانی که در امتحان کانکور کمترین نمره را می گیرند به دانشکده تربیه معلم فرستاده می شوند. دانش آموزان همواره از نداشتن آموزگاران مسلکی شکایت دارند. اکثر آموزگاران افغانستانی به خاطر کم بودن معاش به کارهای شخصی روی می آورند و یا هم جذب موسسات تعلیمی و سازمان های خصوصی می شوند.

 

http://www.infoafghan.com/images/1391/sonbole/20/far/04.jpg
 
 
دانش آموزان به مکتبی که از سوی طالبان سوزانده شده بازگشته اند و درس می خوانند. صد ها مکتب در سالهای اخیر بوسیله شورشیان طالبان سوزانده شده اند. به دلیل نا امنی ها هنوز هم شمار زیادی مکاتب در سراسر افغانستان مسدود هستند. چندی پیش وزارت معارف افغانستان اعلام کرد که 500 مکتب که بیشترشان در مناطق جنوبی افغانستان موقعیت دارند به خاطر نا امنی ها بسته شده اند. تنها 179 مکتب در هلمند مسدود هستند.

 

http://www.infoafghan.com/images/1391/sonbole/20/far/05.jpg
 
 
دانش آموزان افغانستانی در یک اعتراض خیابانی از طالبان خواستند تا مکتب هایشان را نسوزانند. وزارت معارف بارها وعده داده است تا از طریق کار با متنفذان محلی و سران قومی، مکاتب مسدود شده را در ولایات نا امن بازگشایی کند، اما به نظر می رسد این تلاش ها نتوانسته سود مند واقع شود.

 

http://www.infoafghan.com/images/1391/sonbole/20/far/06.jpg
 
 
با اینهمه همه ساله به تعداد دانش آموزان در افغانستان افزوده می شود. وزارت معارف گفته است که در سال 2012 بیش از 9 میلیون دانش آموز در این کشور در حال آموزش هستند. اما هنوز هم خیلی از آنها صنف ندارند و داخل خیمه ها درس می خوانند.

 

http://www.infoafghan.com/images/1391/sonbole/20/far/07.jpg
 
 
با افزایش دانش آموزان به امکانات بیشتری هم نیاز است. خیلی از دانش آموزان در افغانستان هنوز هم روی زمین می نشینند و درس می خوانند. مخصوصا دانش آموزان صنف های پایین تر در ولسوالی ها. این موضوع می تواند آنها را از رفتن به مکتب دلزده کند. نباید فراموش کرد که وضعیت در مکتبهای افغانستان از نظر امکانات نسبت به سالهای قبل خیلی بهتر شده است.

 

http://www.infoafghan.com/images/1391/sonbole/20/far/08.jpg
 
 
وزارت معارف افغانستان به خاطر اینکه همه ساله به تعداد دانش آموزان افزوده می شود مقدار زیادی از بودجه اش را صرف ساختن مکتب های جدید و انکشاف مکتب های قدیمی می کند. انتظار می رود که تا سال 2015 سطح سواد در افغانستان به 50 درصد افزایش یابد.

 

http://www.infoafghan.com/images/1391/sonbole/20/far/09.jpg
 
 
جامعه جهانی ، سازمان های بین المللی و حتی برخی از شرکت ها و موسسات خصوصی تعلیمی در افغانستان مکتب می سازند. حالا شمار زیادی از مکتب ها در شهر ها و ولسوالی های افغانستان نمایی جدید دارند. اما هنوز هم این تعداد مکاتب کافی نیست.

 

http://www.infoafghan.com/images/1391/sonbole/20/far/10.jpg
 
 
دختران لیسه تخنیک در هرات از دوربین های جدید استفاده می کنند. در سالهای اخیر مکتبها در افغانستان با وسایل لابراتواری و امکانات بیشتر مجهز شده اند. وزارت معارف افغانستان می گوید هنوز هم خیلی از مکتب ها به وسایل لابراتواری نیازمند هستند.

 

http://www.infoafghan.com/images/1391/sonbole/20/far/11.jpg
 
 

 

کودکان مهاجر در پاکستان به خاطر فراهم نبودن شرایط آموزشی دست به تظاهرات زده اند. میلیون ها افغانستانی در کشورهای مختلف جهان مهاجر هستند. شرایط آموزشی برای مهاجران در ایران و پاکستان با دشواری های زیادی روبرو است. دولت افغانستان بارها از مقامات دولتی این کشورها خواسته است تا شرایط را برای پذیرش کودکان مهاجر در مکاتب آسان بسازند.

 

http://www.infoafghan.com/images/1391/sonbole/20/far/12.jpg

 

 

 همه ساله در افغانستان از روز جهانی سواد تجلیل می شود. رئیس جمهور کرزی همواره بر آموزش و پرورش در افغانستان تاکید می کند و یگانه راه برون رفت از چالش های متعدد در افغانستان را باسواد شدن مردم می داند. او خطاب به طالبان گفته است: " شما مکاتب را می سوزانید، اما من دوباره درست میکنم. اگر دوباره بسوزانید دوباره درست میکنم. تا زمانی درست می کنم که شما از سوزاندن مکاتب خسته شوید."

 

http://www.infoafghan.com/images/1391/sonbole/20/far/13.jpg

 

 

دولت افغانستان در سالهای اخیر توجه خاصی به افزایش مدارس دینی در کشور داشته است. چرا که به باور مقامات اکثر کودکانی که برای فراگیری علوم دینی به کشورهای دیگر بخصوص پاکستان می روند شدیدا افراطی به کشور بر می گردند. از سویی دیگر وزارت معارف افغانستان اخیرا اعلام کرده است که تعداد بی سوادان در یازده سال اخیر از 12 میلیون نفر به 8 میلیون نفر در این کشور کاهش یافته است.

 

http://www.infoafghan.com/images/1391/sonbole/20/far/14.jpg

 

 

 

سالانه هزاران دانش آموز از مکاتب فارغ می شوند و پس از سپری کردن امتحان کنکور وارد دانشگاه های این کشور می گردند. کم بودن پذیرش دانشجو ها دیگر مشکلی است که جوانان این کشور با آن روبرو هستند. در سال 2012 از 150 هزار شرکت کننده در کانکور فقط 40 هزار تن جذب موسسات تحصیلات عالی شدند. قرار بود 70 هزار تن بی نتیجه جذب موسسات نیمه عالی شوند. با این حساب هنوز هم 40 هزار تن دیگر بی سرنوشت هستند.

 

http://www.infoafghan.com/images/1391/sonbole/20/far/15.jpg

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





 

آخرین مطالب

ابربرچسبها

خبرنامه

با واردکردن آدرس ایمیل تان در کادر زیر آخرین کتابها را در ایمیل تان تحویل بگیرید :

لطفا اول ایمیلتان .wwwنگذارید .