اوج درگیری های خونین بین ارتش ترکیه و پ ک ک

نرم افزار های موبایل

بازی های موبایل

دانلود بر اساس مدل گوشی

android نوکیا

ريگســـــــار

تبلیغات
تبلیغات
کمی توضیح



ريگســـــــــار تماس با ما zrigsar@yahoo.com
Admin


لینک دوستان
نویسندگان
آرشیو ماهانه
تبلیغات
تبلیغات
آمار سایت

    آمار بازدید
    کل بازدید :
    افراد آنلاین :



    نام :
    وب :
    پیام :
    2+2=:
    (Refresh)

    <-PollName->

    <-PollItems->

    آمار وب سایت:  

    بازدید امروز : 163
    بازدید دیروز : 0
    بازدید هفته : 163
    بازدید ماه : 724
    بازدید کل : 131669
    تعداد مطالب : 3740
    تعداد نظرات : 98
    تعداد آنلاین : 1

تبلیغات

تبلیغات

اوج درگیری های خونین بین ارتش ترکیه و پ ک ک



ارتش ترکیه

درگیری‌های خونین بین ارتش ترکیه و پیکارجویان حزب کارگران کردستان (پ ک ک )به شدتی رسیده است که طی سی سال گذشته سابقه نداشته است .

گروه پژوهشی بحران بین الملی در تازه ترین گزارش خود می نویسد که بیش از ۷۰۰ نفر طی ۱۴ ماه گذشته در این درگیری‌ها کشته شده اند که بالاترین شمار کشته شدگان طی سیزده سال گذشته است .

ظرف چند روز گذشته، در دو حمله جداگانه پیکار جویان پ ک ک در استان بینگول ۱۷ سرباز ارتش ترکیه کشته و بیش از ۷۰ تن زخمی شدند .

درهمین حال ارتش ترکیه می گوید که جنگنده‌های این کشور طی شش ماه گذشته نزدیک به ۱۰۰۰ ماموریت در مقابله با پیکارجویان کرد انجام داده اند .

نقش بحران سوریه

دولت های پیشین تر کیه براین باور بودند که "نیروهای خارجی " در بحران مناطق کردنشین نقش دارند .

حتی آمریکا و اتحادیه اروپا هم که پ ک ک را یک سازمان تررویستی اعلام کرده اند گه گاه متهم به حمایت فعالانه یا غیرمستقیم از این حزب می شوند.

بر اسرائیل هم اتهامات مشابهی وارد آمده است .

اما حال مقامات ترکیه می گویند که بحران سوریه فرصتی تازه به دست پ ک ک داده است تا برشدت حملات خود به ارتش ترکیه بیافزاید .

به گفته عبدالله گل، رئیس جمهوری ترکیه، شاید رژیم سوریه پس از سال ها خصومت با پ ک ک همکاری خود را با آن ازسرگرفته باشد.

در ترکیه نگرانی از بابت احتمال ایجاد یک منطقه خود مختار برای کردهای سوریه در مجاورت مرز این کشور، رو به افزایش گذاشته است .

اما پ ک ک و سوریه هردو مسئله همکاری باهم را رد می کنند.

پروفسور مسعود یگن از دانشگاه سحردر استانبول می گوید: "احتمالا پ ک ک در یک دوره از بحران سوریه فرصتی به دست آورد تا در داخل سوریه دامنه فعالیت های خود را گسترش بدهد و برشدت حملات خود به ارتش ترکیه بیافزاید."

اما پ ک ک بحران سوریه را به جز فرصت، تهدید هم به شمار می آورد.

معلوم نیست که حزب کارگران کردستان چه بهره ای از بحران سوریه برده است اما آشکارا از احتمال دخالت ترکیه در مناطق کردنشین سوریه نگران است .

مراد قره ایلان رهبر اجرائی پ ک ک هشدار داده است که اگر ترکیه در مناطق کردنشین سوریه دست به مداخله بزند، آنگاه تمامی مردم کرد برای مبارزه با ترکیه به پا خواهند خاست .

نا فرجام ماندن تلاش های صلح

کمتر از دوسال پیش بود که دولت ترکیه سیاست تعامل با پ ک ک را در پیش گرفت .

دولت ترکیه علاوه بر موافقت با سیستم آموزشی به زبان کردی، استفاده از زبان کردی در مبارزات انتخاباتی و انتخاب مجدد نام‌های کردی برای مناطق کردنشین به جای زبان ترکی ،مذاکراتی را با پ ک ک در سطح مقامات بلند پایه آغاز کرد.

با اعلام آتش بس از سوی پ ک ک، افق برقراری صلح بین ترکیه و پ ک ک پس از سی سال مناقشه به نظر روشن می‌رسید.

اما تمام این تلاش ها نافرجام ماند.

به گفته تحلیل گران نقطه عطف با ورود پیکارجویان پ ک ک به مناطق کرد نشین با گذر از مرز عراق شروع شد.

پیکار جویان که می خواستند سلاح های خود را به زمین بگذارند در مناطق کردنشین مانند قهرمانان ملی مورد استقبال کردها قرار گرفتند و این موضوع احساسات ملی گرایانه ترک ها را برانگیخت .

از آن زمان بود که روابط پ ک ک با دولت ترکیه رو به وخامت گذاشت .

گروه بحران بین المللی می‌گوید که براساس قانون جدید ضد تروریستی، هزاران تن از فعالان سیاسی، وکلای دادگستری و روزنامه نگار که برای احقاق حقوق کردها از طرق صلح آمیز تلاش می‌کردند توسط مقامات امنیتی ترکیه بازداشت شده اند.

در همین حال مقامات ترکیه دسترسی وکلای عبدالله او جلان رهبر زندانی پ ک ک به او را محدود کرده اند.

پیکار جویان پ ک ک که حملات خود را افزایش دادند در روز ۲۳ ژوئیه با تصرف مناطقی در شهر سمدینلی واقع در جنوب شرق ترکیه، مرحله جدیدی از مبارزه خود را آغاز کردند.

امید به پیروزی

دولت ترکیه ظاهرا به پیروزی خود در مبارزه با پ ک ک مطمئن است .

اما یافتن پیکار جویان که در گروه های کوچک حرکت می کنند و فقط برای حملات عمده به هم می پیوندند، آسان نیست .

ترکیه دار ای هواپیما های بی سرنشین است اما ناتو هم که این هواپیما ها را در اختیار دارد نتوانست در افغانستان به پیروزی برسد.

گارت جنکینز یک کارشناس بریتانیایی مسائل ترکیه که در استانبول زندگی می کند می گوید: " ترکیه برای ردیابی پیکار جویان در یک منطقه وسیع و کوهستانی، هربار باید حداقل ده هواپیمای بی سرنشین در پرواز داشته باشد. علاوه برآن برای کارآیی بیشتر ارتش ترکیه، به شمار زیادی هلی کوپتر هم نیاز دارد."

در همین حال پس از حمله ناموفق ارتش ترکیه به شمال عراق برای از بین بردن اردوگاه های پ ک ک که در سال ۲۰۰۸ صورت گرفت، پ ک ک اعتماد به نفس بیشتری پیدا کرده است.

تنها راه برون رفت از درگیری

پ ک ک سال گذشته اعلام کردکه استراتژی خود را از تلاش برای حل مناقشه از طریق مذاکراه، به تشکیل یک ساختار قدرت دوگانه در مناطق کردنشین تغییر خواهد داد.

اما پروفسور یگن در مورد موفقیت این استراتژی شک و تردید دارد و معتقد است که تنها راه برون رفت از بحران کنونی وادار کردن دولت ترکیه به از سرگیری مذاکرات است .

اما با فرارسیدن زمستان، پ ک ک مجبور خواهد شد که از شمار حملات خود بکاهد و این فرصت خوبی برای گسترش عملیات نظامی ترکیه است .

به گفته جنکینز کارشناس بریتانیایی این زمستان آخرین فرصتی است که دولت ترکیه برای حل این مناقشات دارد قبل از آن که دامنه درگیری ها به نقاط دیگر سرایت کند.

پروفسور مسعود یگن معتقد است که شروع مذاکره با عبدالله اوجلان رهبر زندانی پ ک ک ممکنست " آن معجون جادویی " باشد که مانع از تشدید درگیری ها ی خونین خواهد شد.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





 

برچسپ ها: ,

آخرین مطالب

ابربرچسبها

خبرنامه

با واردکردن آدرس ایمیل تان در کادر زیر آخرین کتابها را در ایمیل تان تحویل بگیرید :

لطفا اول ایمیلتان .wwwنگذارید .