چه کسی از تعطیلی پروژه های معادن سود می برد؟

نرم افزار های موبایل

بازی های موبایل

دانلود بر اساس مدل گوشی

android نوکیا

ريگســـــــار

تبلیغات
تبلیغات
کمی توضیح



ريگســـــــــار تماس با ما zrigsar@yahoo.com
Admin


لینک دوستان
نویسندگان
آرشیو ماهانه
تبلیغات
تبلیغات
آمار سایت

    آمار بازدید
    کل بازدید :
    افراد آنلاین :



    نام :
    وب :
    پیام :
    2+2=:
    (Refresh)

    <-PollName->

    <-PollItems->

    آمار وب سایت:  

    بازدید امروز : 5492
    بازدید دیروز : 0
    بازدید هفته : 5492
    بازدید ماه : 6053
    بازدید کل : 136998
    تعداد مطالب : 3740
    تعداد نظرات : 98
    تعداد آنلاین : 1

تبلیغات

تبلیغات

چه کسی از تعطیلی پروژه های معادن سود می برد؟



اکنون به دلیل افزایش حملات راکتی طالبان به این معادن و همچنین کارگزاری ماین ها در این مسیر، سرمایه گذاران چینی این پروژه سه میلیارد دالری را بصورت تعطیل درآورده اند و اعلام کرده اند تا زمانی که امنیت آنها به طور کامل تامین نشود، اجرای پروژه توسعه ذخیره مس عینک را از سر نخواهند گرفت .

به گزارش بخش سیاسی شبکه اطلاع رسانی افغانستان ( afghanpaper )، سرمایه‌گذاران چینی در یکی از پروژه‌های معدنی بزرگ کشور از ترس حملات راکتی طالبان فعالیت‌های خود را متوقف کردند.

معدن مس عینک که جزء بزرگترین ذخایر در جهان در نوع خود محسوب می شود و در ولایت لوگر واقع شده، در اختیار سرمایه گذاران چینی است که این امید وجود داشت تا با اجرایی شدن این پروژه، رشد چشمگیری در اقتصاد افغانستان به وجود آید.

اما اکنون به دلیل افزایش حملات راکتی طالبان به این معادن و همچنین کارگزاری ماین ها در این مسیر، سرمایه گذاران چینی این پروژه سه میلیارد دالری را بصورت تعطیل درآورده اند و اعلام کرده اند تا زمانی که امنیت آنها به طور کامل تامین نشود، اجرای پروژه توسعه ذخیره مس عینک را از سر نخواهند گرفت.

تاکنون مقامات افغانستان هیچ تلاش موفقیت آمیزی در رابطه رفع نگرانی شرکتهای چینی از حملات طالبان انجام نداده اند به نحوی که شبه نظامیان توانسته
اند تاکنون حدود چهل راکت به این معادن شلیک نمایند تا بیش از پنجاه کارمند و متخصص چینی این معدن را ترک نمایند.

قریب به سه ماه قبل که این حملات آغاز گردید، وزیر داخله به همراه وزیر معادن به این منطقه سفر کردند و اعلام کردند که به هیچ گروهی اجازه داده نخواهد شد تا مانع استخراج مس عینک لوگر شود و به همین منظورعملیات ویژه ای برای نابودی هراس افکنانی که می خواهند مانع کار پروژه ی مس عینک شوند به زودی راه اندازی خواهد شد.اما هنوز که هنوز است از این عملیات ویژه خبری نیست که نیست.

اما سوال اینجاست که چه کسی طالبان را تحریک به این عملیات نظامی می کند؟ اگر بگوییم طالبان خود جوش این اقدام را انجام می دهند که هدفی برای این کار آنان متصور نیست زیرا آنان خود را مخالف زورگویان و مستبدانی چون انگلیس و کاخ سفید می دانند نه دشمن چین به عنوان یک همسایه مقتدر.

اگر بگوییم مردم این حملات را انجام می دهند، بعید به نظر می رسد. زیرا دولت 847 میلیون افغانی را به خاطر استملاک زمین ها و خانه های اطراف معدن مس عینک در لوگر اختصاص داده است که برای هر خانواده ای که خانه شان استملاک شده باشد در شهرک عصابابا از سوی وزارت انکشاف شهری یک نمره زمینه به مساحت 450 متر مربع داده می شود.

همچنین برای روستایی هایی که در نزدیکی معدن زندگی می کنند در پروژه های گوناگون این معدن زمینه کار فراهم شده و شرکت چینی شماری از تأسیسات زیربنایی مانند مکتب ها، مراکز صحی، جاده ها، شبکه آب آشامیدنی و سیستم کانالیزاسیون را در این منطقه ایجاد کرده تا بتواند نیروی کار جذب کند. پس مردم عادی هم از این تهمت مبرا می باشند.

حال روی سخن با جناب شهرانی وزیر معادن است. پیش از این بارها مطرح شده که قراردادهای معادن و منابع استخراجی از شفافیت لازم برخوردار نیستند و بر پیمانهای دو جانبه نظارت دقیقی وجود ندارد، لذا احتمال اختلاس و سوء استفاده فراوان است به حدی که نهاد پژوهشی گلوبال ویتنس (Global Witness) از دولت خواسته است که اطلاعات لازم را در باره ی قراردادهای معادن در اختیار مردم بگذارند و متن قوانین معادن را نیز اصلاح سازد.

اما جناب شهرانی در این رابطه هیچ اقدامی مفید و شفافگری انجام نداده است و حتی گفته هایی مبنی بر وجود فساد مالی گسترده در این وزارتخانه نیز وجود دارد. لذا کسانی که در این میان متضرر می شوند با ایجاد ناامنی سعی در ایجاد انحراف در اذهان عمومی دارند.

از سوی دیگر بر کسی پوشیده نیست که چین نقش تاثیر گذاری در افغانستان دارد و تنها کشوری که می‌تواند بر اسلام آباد نفوذ داشته و بر موضع این کشور در قبال افغانستان تغییر آورد، چین است. به همین دلیل برخی از مقامات پاکستان قصد ندارند تا چین فرصت و مجال گفتگو و سخن در این رابطه را به دست آورد.

آخرین اتهام که در واقع اساسی ترین اتهام وارده است، آمریکا به عنوان رقیب اصلی چین در استخراج منابع معدنی و نفتی افغانستان است. طالبان هم که دست نشانده و دست پروده آمریکا می باشند. لذا بیشترین نظر بر این است که آمریکا نمی خواهد چین این معادن عظیم را استخراج نماید.

به هر حال هر کسی که مقصر باشد، این وظیفه دولت و بخصوص جناب وزیر داخله است تا هرچه زودتر امنیت را در این مناطق بصورت کامل تامین نماید. البته اگر بگذارند و اگر بتواند.


 




نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





 

برچسپ ها: ,

آخرین مطالب

ابربرچسبها

خبرنامه

با واردکردن آدرس ایمیل تان در کادر زیر آخرین کتابها را در ایمیل تان تحویل بگیرید :

لطفا اول ایمیلتان .wwwنگذارید .