صنعتی گمنام در مهد تمدن آریانا

نرم افزار های موبایل

بازی های موبایل

دانلود بر اساس مدل گوشی

android نوکیا

ريگســـــــار

تبلیغات
تبلیغات
کمی توضیح



ريگســـــــــار تماس با ما zrigsar@yahoo.com
Admin


لینک دوستان
نویسندگان
آرشیو ماهانه
تبلیغات
تبلیغات
آمار سایت

    آمار بازدید
    کل بازدید :
    افراد آنلاین :



    نام :
    وب :
    پیام :
    2+2=:
    (Refresh)

    <-PollName->

    <-PollItems->

    آمار وب سایت:  

    بازدید امروز : 710
    بازدید دیروز : 817
    بازدید هفته : 1527
    بازدید ماه : 2088
    بازدید کل : 133033
    تعداد مطالب : 3740
    تعداد نظرات : 98
    تعداد آنلاین : 1

تبلیغات

تبلیغات

صنعتی گمنام در مهد تمدن آریانا

 

 

افغانستان کشوری است که تمدن های کهنی را در خود جای داده و قِدمت برخـــی آثارهای باستانی موجود به دوره های زردشت، یونان باستان، اسکندر مقدونی و… بر می گردد؛ اما متاسفانه صنعت توریزم در سال های گذشته، رشد چندانی در این کشور نداشته است.

 زمانی که صفحات تقویم را ورق می زنیم، می بینیم، ششم میزان را به روز بین المللی توریزم اختصاص داده اند، آنچه کمتر در کشور ما مورد توجه قرار گرفته است!

با این حال روزپنجشنیه /6میزان با حضور داکتر سید مخدوم رهین،‌ وزیر اطلاعات و فرهنگ، از دومین کنفرانس ملی بررسی صنعت

توریزم در افغانستان، به مناسبت روز جهانی جهانگردی تجلیل به عمل آمد.

رهین در سخنرانی خود، از انحطاط و کندی صنعت توریزم در کشور گلایه دارد و با ابراز تاسف می گوید که در حال حاضر حدود ۱۲۰۰ بنای تاریخی خراسان کهن در حال نابودی است.

حبیبه سرابی، والی بامیان نیز در این محفل، با اشاره به آثار باستانی بامیان، گفته است که این ولایت در طول تاریخ، از نظر رشد صنعت توریزم در جهان جایگاه خاصی داشته و هشت ساحهء تاریخی بامیان، شامل فهرست میراثهای فرهنگی جهان شده است.

برای درک بیشتر مقوله توریزم، ابتدا به معنای آن می پردازیم؛ لغت گردشگری(tourism)از کلمه tour به معنای گشتن گرفته شده، که ریشه اصلی آن لاتینturns  و به معنای دور زدن، رفت و برگشت بین مبدأ و مقصد می باشد؛ که از یونانی به اسپانیایی و فرانسه و در نهایت به انگلیسی راه یافته ‌است.

برخی از افراد ثروتمند، بنا به ذوقی که دارند، معمولاً به اقصی نقاط جهان سفر می‌کنند تا شاهکارهای هنری جهان را از نزدیک ببینند، زبان‌های جدید بیاموزند، با فرهنگ‌های جدید آشنا شوند و یا غذاهای دیگر کشورها بچشند.

اصطلاحات «توریسم» و «توریست» اولین بار در سال ۱۹۳۷ توسط جامعه ملل، مورد استفاده قرار گرفت. گردشگری یا توریسم، سفر به خارج از کشور و با مدت زمان بیش از ۲۴ ساعت اطلاق می‌شود.

گفته می شود، قدمت صنعت توریزم در افغانستان به بیش از ۷ دهه می رسد که حاکمان وقت بنا به علایقی که داشتند شخصا از توریستان برای بازدید از جاذبه های کشور دعوت به عمل می آوردند؛ اما در سال های اخیر، به خصوص یک دهه گذشته،‌ این صنعت در افغانستان رو به پیشرفت گذاشته و طی این سالها میزبان توریستان بسیاری بوده است.

صنعت توریزم، در هر کشوری یکی از منابع مهم درآمد محسوب می شود، اما در افغانستان به علل مختلفی، چون نبود امنیت و خدمات مهمانداری درست، این صنعت آن طور که باید، رونق نیافته است.

ولایاتی چون بامیان، هرات، کابل، قندهار و بلخ  از جمله ولایاتی اند که بیشترین آثار باستانی و تاریخی را در خود جای داده اند؛ شهر غلغلـه در بامیان، شهر تاریخی بلخ باستان در ولایت بلخ، تخت رستم در ولایت سمنگان، ، منار جام در هرات و بسیاری دیگر از بقایای باستانی، از جمله آثار به جامانده از عصر کهن تمدن آریانای قدیم است.

بر اساس برخی گزارشات، افغانستان یا همان خراسان قدیم، درگذشته ای نه چندان دور از کشورهای محبوب برای گردشگران خارجی بود و گردشگران نامداری چون “مارکوپولو” مدت زیادی را در این کشور سر کرده است.

اما جنگ‌های چند دهه گذشته، تاثیر منفی بر صنعت توریسم گذاشته و این صنعت مهم  را به شدت تحت تأثیر قرار داده؛ به طوری که دیگر رونق گذشته را ندارد.
مناطق مختلفی از افغانستان استعداد جذب گردشگر را دارد و در صورت توجه مسئولان مربوطه، گردشگری می‌تواند از منابع مهم درآمد این کشور به شمار رود.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





 

برچسپ ها: ,

آخرین مطالب

ابربرچسبها

خبرنامه

با واردکردن آدرس ایمیل تان در کادر زیر آخرین کتابها را در ایمیل تان تحویل بگیرید :

لطفا اول ایمیلتان .wwwنگذارید .