بهار و افزایش رقص گلهای کوکنار

نرم افزار های موبایل

بازی های موبایل

دانلود بر اساس مدل گوشی

android نوکیا

ريگســـــــار

تبلیغات
تبلیغات
کمی توضیح



ريگســـــــــار تماس با ما zrigsar@yahoo.com
Admin


لینک دوستان
نویسندگان
آرشیو ماهانه
تبلیغات
تبلیغات
آمار سایت

    آمار بازدید
    کل بازدید :
    افراد آنلاین :



    نام :
    وب :
    پیام :
    2+2=:
    (Refresh)

    <-PollName->

    <-PollItems->

    آمار وب سایت:  

    بازدید امروز : 391
    بازدید دیروز : 0
    بازدید هفته : 391
    بازدید ماه : 952
    بازدید کل : 131897
    تعداد مطالب : 3740
    تعداد نظرات : 98
    تعداد آنلاین : 1

تبلیغات

تبلیغات

بهار و افزایش رقص گلهای کوکنار

 

http://www.infoafghan.com/images/1391/sour/03/opium.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

باگرم شدن هوا همانطوری زارعت در کشور رونق تازه ای می گیرد، کشت کوکنار و پرورش آن نیز رونق بسیاردارد، هرچند در این فصل کمتر کوکنار کشت می شود، زیرا این گیاه افیونی در مناطقی کشت می شود که کشت پاییزه در آن رواج دارد و گرم سیراست، اما برخی از مناطق سرد سیرکشور در اوایل بهار به کشت کوکنار رو می آورند.
 از سال 2008 به بعد شاید هیچ منطقه سرد سیری زیرکشت کوکنار نمی رفت، اما امسال گزارش ها حکایت از آن دارد که کشت این گیاه افیونی افزایش یافته و حتی مناطق سرد سیر را هم در بر گرفته است.

سازمان ملل متحد در گزارش تازه ای می نگارد که بیسوادی در افغانستان پیکار با مواد مخدر را دشوار ساخته است و دولت اراده سیاسی در نابودی این پدیده ندارد. این سازمان نوشته است که کشت کوکنار در افغانستان در سال روان میلادی نسبت به سال های 2007 و 2008 میلادی افزایش یافته است وافراد قدرتمند در افغانستان نیز درامدهای فراوانی از قاچاق موادمخدر به دست می اورند و حکومت اراده ی سیاسی برای نابود سازی این پدیده ندارد.

در گذشته 20 ولایت افغانستان عاری از مواد مخدر بود، اکنون به نظر میرسد که کشاورزان در شماری از این ولایت ها در حال روی اوردن دوباره به کشت کوکنارهستند. این گزارش هشدار می دهد که افزایش کشت خشخاش در افغانستان به گونه ی روشن بر ناامنی ها در این کشور خواهد افزود و بیسوادی در افغانستان پیکار با موادمخدر را برای نهادهای حکومت دشوار ساخته است.

همانطوری که در این گزارش نیز آمده است، سالهای 2007 و 2008 سیرصعودی کشت کوکنار در افغانستان بود و بعد از آن سیر نزولی پیدا کرد،طوری که 20 ولایت در افغانستان از کشت کوکنار پاکسازی شد. اما روند سیر نزولی فقط دو سال دوام پیدا کرد، یعنی سال های 2009 و 2010 روند نزولی ادامه یافت، اما در سال2011 باردیگر روند صعودی خود را آغاز کرد.

در سال 2011 گزارش غیر منتظره ای از افزایش مواد مخدر در کشور نشر گردید که همگان را به تعجب وا داشت، زیرا در گزارش سازمان ملل آمده بود که تولید موادمخدر شصت و یک درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته است زیرا در افغانستان در این سال پنجهزار و هشتصد تن تریاک تولید کرده بود. دلیل این که چرا تولید موادمخدر تا این قدر در کشور بالا رفت به این دلیل بود که در کنار تولید موادمخدر از شیره کوکنار، انواع دیگر موامخدر کیمیاوی توسط لابراتوارهای تولید موادمخدر در جنوب کشور تولید می گردید.

اما این که چرا تولید موادمخدر این قدر بالا رفت طوری که امسال سبب نگرانی های جامعه جهانی گردیده و کشاورزان دوباره به کشت کوکنار روی آورده اند، این است که قیمت جهانی موادمخدر باردیگر فوق العاده بالا رفته و افزایش قیمت مافیای بین المللی و کشاورزان را باردیگر به وسوسه انداخته است.

ضراراحمد مقبل وزیر مبارزه با مواد مخدر می گوید: "قیمت مواد مخدر هم اکنون به تناسب سال گذشته حدود سه برابر بیشتر شده است". در حالی که قیمت این مواد افیونی بالا رفته است، تقاضا برای تولید و مصرف مواد مخدر در داخل و هم در خارج کشور بیشتر شده و افزایش سه برابری قیمت آن، هم کشاورزان و هم مافیای بین المللی قاچاق مواد مخدر را تشویق به افزایش بیشتر این مواد می کند.

اوهم چنین دلیل افزایش قیمت تریاک در بازارهای جهانی را گستردگی فعالیت های مافیایی مواد مخدر دانست که بازار جهانی این مواد را در دست دارد و قیمت آن را به دلخواه خود تعیین می کنند. مافیای موادمخدر که اهریمنی ترین تشکیلات را دارند و در سراسر جهان گسترده هستند افغانی نیستند، مافیا هشتاد درصد سود مواد مخدر را به جیب می زنند و در کشورهای همسایه ما که به شاهراه ترانزیت مواد مخدر تبدیل شده اند، بیشترین شبکه های مافیایی مواد مخدر در در این کشورها فعالیت می کنند. براین اساس مافیا براساس سودی که خود در جیب می زنند، به دلخواه خود قیمت موامخدر را در سطح جهان تعیین می کنند و بالا و پایین می برند.

تا پیش از این گزارش آمارها نشان می داد که در سال جاری کشت کوکنار در کشور ممکن است 7 درصد افزایش یافته باشد، اما گزارش جدید سازمان ملل و نگرانی های جدی برخی کشورها و سازمان ملل از گسترش کشت کوکنار نشان می دهد که میزان کشت کوکنار در سال جاری به مراتب بیشتر از آماری است که قبلا داده بود. دو ماه پیش در وین یک نشست بین المللی در مورد افزایش موادمخدر در جهان برگزار گردید. بان کی مون دبیر کل سازمان ملل در این اجلاس با اشاره به معاهده پاریس، گفت:"باوجود تلاشهای انجام شده، هنوز قاچاق مواد مخدر از افغانستان یک نگرانی جدی است". هشدار بان کی مون در وین بیشتر به کشورهای اروپایی بود که قدم های جدی تری را برای مبارزه با موامخدر در افغانستان و اروپا بردارد و دولت افغانستان نیز در این راستا همت گمارد.

اما آنچه که در این گزارش شده این است که حکومت افغانستان اراده سیاسی قوی را در امر مبارزه با موامخدر و کشت کوکنار ندارند و یا قادر نیست در این راستا گامهای اساسی را بردارد. به نظر می رسد غفلت مهمی دیگری که در مبارزه با موامخدر صورت گرفته این است که لابراتوارهای تولید موادمخدر در مناطق نا امن افغانستان مورد هدف قرار نمی گیرد، اگر دولت افغانستان و ناتو این لابراتوارها را بمباران کند در تولید موامخدر کاهش زیادی رخ خواهد داد، اما تا زمانی که این لابراتوارها در مناطق نا امن فعال باشد کاهش تولید موامخدر کار واقعا دشوار و سخت است و با این گونه هشدارها راه بجایی نخواهد برد.

اما این که چرا این لابراتوار ها نابود نمی شود، ریشه در عواملی دارد که در گزارش سازمان ملل نیز به آن اشاره شده است و آن این است که صاحبان قدرت در قاچاق موامخدر دست دارند و در واقع لابراتوارهای موجود مال صاحبان قدرت در کشور هستند که نمی خواهند این دستگاهها نابود گردد.

برخی از کار شناسان معتقداند که افزایش قیمت تریاک همزمان با فصل کشت کوکنار نبوده است و گرنه کشت کوکنارهم بیشتر از آنچه که حالا است، افزایش پیدا می کرد و اگر وضعیت به همین منوال ادامه پیدا کند ممکن است باردیگر مقامات افغانی و بین المللی در امر مبارزه با موامخدر توان مقابله کارآمد را برای مبارزه با موامخدر از دست بدهند.

زیرا همانطوری که در گزارش هم آمده است، گسترش کشت کوکنار و نیز تولید موامخدر ارتباط تنگاتنگی با روند آشوب ها و خشونت ها در جنوب افغانستان دارد، زیرا در طول بیش از ده سالی که از مبارزه بین المللی با موادمخدر در افغانستان می گذرد، فقط شمال و شمال شرق کشور از کشت کوکنار پاکسازی شده است و زمین های جنوب و جنوب شرق همچنان آلوده به این ماده افیونی است.

در این مناطق نه تنها مافیا و طالبان کشاورزان را تشویق به کشت کوکنار می کنند که مقامات محلی نیز در تشویق کشارزان برای کشت کوکنار نقش دارند. به هرحال آنچه در راستای مبارزه با موامخدر چالش ایجاد کرده است صاحبان قدرت هستند که اجازه نمی دهند افغانستان از آلودگی پاکسازی گردد، زیرا بیشترین منبع درآمد از این طریق دارند و در حکومت هم شریک هستند.
 

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





 

آخرین مطالب

ابربرچسبها

خبرنامه

با واردکردن آدرس ایمیل تان در کادر زیر آخرین کتابها را در ایمیل تان تحویل بگیرید :

لطفا اول ایمیلتان .wwwنگذارید .