افغانستان بدترین مکان دنیا برای مادران؟!!

نرم افزار های موبایل

بازی های موبایل

دانلود بر اساس مدل گوشی

android نوکیا

ريگســـــــار

تبلیغات
تبلیغات
کمی توضیح



ريگســـــــــار تماس با ما zrigsar@yahoo.com
Admin


لینک دوستان
نویسندگان
آرشیو ماهانه
تبلیغات
تبلیغات
آمار سایت

    آمار بازدید
    کل بازدید :
    افراد آنلاین :



    نام :
    وب :
    پیام :
    2+2=:
    (Refresh)

    <-PollName->

    <-PollItems->

    آمار وب سایت:  

    بازدید امروز : 561
    بازدید دیروز : 0
    بازدید هفته : 561
    بازدید ماه : 1122
    بازدید کل : 132067
    تعداد مطالب : 3740
    تعداد نظرات : 98
    تعداد آنلاین : 1

تبلیغات

تبلیغات

افغانستان بدترین مکان دنیا برای مادران؟!!

 

 

سالانه در افغانستان حدود 350 هزار مادر هنگان زایمان می میرند و 9 میلیون کودک پیش از تکمیل سن 5 سالگی جان می دهند. 39 فیصد کودکان مبتلا به سوء تغذیه هستند و 78 فیصد کودکان به آب آشامیدنی صحی دسترسی ندارند.

به گزارش بخش سیاسی شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، پنجـم مـاه مـي مصـادف بـا 16 ثور، از سـوي سازمـان بهداشت جهاني به نام روز جهاني قابله نام گذاري شده است. براي اولين بار در سال 1980 اين روز به عنوان روز جهاني قابله یا Midwife پيشنهاد و سپس از سال 1992 به صورت رسمي اعلام شد.

روز جهاني قابله ، فرصت مناسبي است براي جلب توجه هر چه بيشتر مردم و مسؤولان نسبت به جايگاه و اهميت این حرفه در ارتقاي سلامت خانواده و تأمين سلامت جامعه و از آن رهگذر، ساختن بستري مطمئن براي ترسيم آينده‌اي روشن.

از فعالان این حرفه درحالی در سراسر جهان تقدیر به عمل می اید که افغانستان بدترین کشورجهان برای مادران و کودکان شناخته شده است.

بر بنیاد تازه ترین گزارش نهاد جهانی حمایت از کودکان افغانستان در صدر کشورهایی قرار دارد که وضعیت مادران و کودکان در ان به گونه جدی نگران کننده است.

در این گزارش امده است که افغانستان در میان 10 کشوری قرار دارد که مواظبت و پرورش کودکان به دلیل کمبود خدمات بهداشتی و تغذیه نادرست در بدترین وضع قرار دارد.

مؤسسه حمایت از کودکان همه ساله فهرست بهترین و بدترین کشورهای جهان برای کودکان را درجه بندی می نمایند .

برمبنای این گزارش ناروی در صدر کشورهایی قرار دارد که بهترین کشور جهان برای مادران و کودکان هستند. در بخشی از این گزارش وضعیت زنان افغان و ناروی با هم مقایسه شده است. بر بنیاد آن وضعیت زنان افغان به مراتب بدتر بوده است در حالی که زنان در ناروی 80 سال زنده می مانند و تمامی مراکز صحی ناروی دارای کارمندان صحی هستند اما در افغانستان شمار زیادی از زنان 40 سال عمر می کنند و تنها 14 در صد از مراکز صحی کارمندان صحی دارند.

یافته های این گزارش نشان می دهد که یک چهارم کودکان افغان زیر 5 سال، هر ساله می میرند. 39 فیصد کودکان مبتلا به سوء تغذیه هستند و 78 فیصد کودکان به آب آشامیدنی صحی دسترسی ندارند.

درادامه گزارش آمده است که سالانه حدود 350 هزار مادر هنگان زایمان می میرند و 9 میلیون کودک پیش از تکمیل سن 5 سالگی جان می دهند.
وزیر وزارت صحت عامه نیز دراین راستا گفت که در همكاری با جامعه جهانی در تلاش است تا از طريق افزايش قابله ها، مرگ و مير مادران را در كشور كاهش دهد.

به گفته وی، هم اكنون افغانستان دومين كشور در سطح جهان است كه بيشترين رقم مرگ و مير مادران را داراست و بنابرآمارها درهر يك ساعت دو زن درهنگام ولادت جانشان را ازدست مي دهند. وی، مرگ و مير مادران را در هنگام ولادت، نگران كننده خواند و نقش قابله ها را دركاهش اين مرگ و ميرها كليدي عنوان کرد.

فقر، بیسوادی ، عدم دسترسی به خدمات اولیه زندگی و صحی و تبعیض میان زن و مرد در افغانستان از مواردی هستند که افغانستان را در صدر بدترین کشورها برای کودکان و مادران قرار داده است.

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





 

آخرین مطالب

ابربرچسبها

خبرنامه

با واردکردن آدرس ایمیل تان در کادر زیر آخرین کتابها را در ایمیل تان تحویل بگیرید :

لطفا اول ایمیلتان .wwwنگذارید .